Probleemgedrag, wat kan ik doen?

Gilles de la Tourette Stoornis

Stefan heeft GTS en baalt hier stevig van. Gelukkig weten zijn mede scout het en doen heel normaal als hij weer heel hard met zijn voet op de grond stamp. Hij heeft hier zelf speciale zolen voor gekregen omdat zijn knie het niet aan kan. Maar vandaag maakt hij zich toch wel zorgen, want vandaag gaan ze weer op uitje naar een pretpark zoals ieder jaar op kamp, de leuke afsluiting van het kam. Karlijn vroeg al of het ging, hij had namelijk zijn keel veel geschraapt. Hij had haar verteld dat hij het vervelend vind dat mensen in het pretpark altijd raar naar hem kijken. Gelukkig kwam David met een oplossing. We blijven wel bij je en doen ook gewoon alsof we tics hebben dan denken ze dat we het expres doen en val jij niet zo op. Lachen toch!

Beschrijving:

Gilles de la Tourette is een syndroom die bestaat uit voornamelijk tics. Tics zijn opeens opkomende, niet doelgerichte, ongecontroleerde en steeds weer optredende bewegingen (motorische tics) en geluiden (vocale tics), die langer dan één jaar bestaan. De tics kun je niet helemaal onderdrukken, maar kunnen wel voor korte tijd (seconden tot minuten) onderdrukt worden.

Kinderen met GTS hebben vaak het gevoel dat de tics hen 'overkomt', maar zij maken de tics ook zelf. De tics zijn voor een deel vrijwillig en voor een deel onvrijwillig. De aandrang tot een tic lijkt onvrijwillig, maar de ontlading/opluchting die erop volgt is eigenlijk wel gewild.In de meeste gevallen worden de tics voorafgegaan met een raadselachtig gevoel van spanning en aandrang. Als de tics worden onderdrukt, neemt de intensiteit van die sensatie toe en dus wordt de neiging om de tic alsnog uit te voeren erg groot. De spanning gaat pas weg als de tic wordt uitgevoerd.

Bij stress nemen de tics toe en ze zullen minder voorkomen als het kind zich geestelijk inspant, zoals bijvoorbeeld lezen.

Gedrag:

Voorbeelden beweging tics: vinger knippen, ogen draaien, schoudersoptrekken, voetstampen, grimassen trekken

Voorbeelden vocale tics: Kuchen, keelschrapen, schelden en schuttingtaal, klakken met je tong, dieren geluiden na doen.

Handvatten:

- creëer bewustwording in de groep

- minimaliseer spanning en stress