Sjoerd en

Scouting

Probleemgedrag, wat kan ik doen?

Autisme

Kick is op scouting kamp. Zijn moeder heeft hem van te voren goed uitgelegd hoe dat gaat. Je wordt in de tent wakker, dan ga je ontbijten, na het ontbijt doe je iets met scouting, dan ga je picknicken of lunchen in het lokaal, dan doe je weer iets met scouting en dan ga je avondeten. Bij het avond eten heb je een taak. Je kunt tafeldekken, tafel afruimen of de afwas doen. Op woensdag (de groene dag) ga je de hele dag zwemmen in een zwembad en op maandag (de rode dag) een hele dag wandelen. Je hebt ook een eigen plekje, daar ligt je matje en je slaapzak, naast je tas met spullen.

De leiding had inderdaad een plan met het corvee en hield zich daar strak aan. Kick vindt het kamp geweldig, maar vandaag op de laatste dag is het toch niet zo leuk. Vanochtend moest hij zijn matje opruimen en zijn slaapzak en al zijn spullen al buiten onder een zijl leggen, maar hij had toch een eigen plekje en hij moest toch eerst ontbijten? Gelukkig had de leiding daarna uitgelegd dat dit was omdat ze vandaag weg gaan, maar Kick is nog steeds wel een beetje boos. Hij snapt het niet. Ze hadden het toch echt zo afgesproken.

Nu is het tijd voor het avondeten en dan komt de bonte avond en iedereen moet iets doen heeft de leiding gezegd, want papa en mama komen kijken en dan mag ik gelijk mee naar huis. Kick komt de eetzaal binnen, maar daar staan geen tafels meer. Een ander kind stuurt hem naar buiten, daar staan de tafels wel. “ Kick, ga vlug zitten” zegt de leiding maar daar het is zo druk. Gelukkig helpt Mang hem en geeft hem een plekje. Dan zomaar ineens gooit de leiding alle patat op tafel en alle knakworsten en saus, zonder borden en bestek. Al dat eten waar hij wel trek in heeft ligt daar en iedereen pakt het, maar hij heeft geen bord en geen eten. Kick begint te schreeuwen en begint heel hard met zijn vuisten op tafel te slaan.

Beschrijving

Klassiek autisme, Asperger en PDD-nos zijn vormen van autisme, in het Autisme spectrum, ook wel een autisme spectrum stoornis (ASS) genoemd. Autisme zie je niet aan de buitenkant, maar het heeft grote invloed op iemands leven. Elke dag opnieuw. Bij mensen met autisme werkt de informatieverwerking in de hersenen op een andere manier. Alles wat mensen met autisme zien, horen, ruiken etc. wordt op een andere manier verwerkt. En dat brengt een andere mix van sterke en zwakke kanten met zich mee. Zo hebben mensen met autisme vaak een goed oog voor detail, zijn ze eerlijk, recht door zee, analytisch en hardwerkend, maar hebben ze moeite met overzicht houden, sociale contacten en hebben ze een opvallend beperkt aantal interesses of activiteiten.De meeste mensen zien de wereld als een film maar mensen met autisme zien de wereld eerder als een stapel losse foto's, zij zien minder samenhang. Hierdoor kost het hen veel moeite om te begrijpen wat er gebeurt. Ook snappen zij vaak niet goed wat andere mensen bedoelen of voelen. 

Autisme kent vele gezichten. Sommige mensen met autisme zoeken weinig contact met anderen. Anderen doen dit juist heel actief, maar vaak op een manier die ‘vreemd’ overkomt. Er zijn mensen met autisme en een (lichte) verstandelijke beperking maar ook mensen met een hoge intelligentie. Sommigen kunnen een behoorlijk zelfstandig leven leiden, anderen hebben hun leven lang veel hulp nodig.

Gedrag in verschillende vormen van autisme
Klassiek autisme
  • Mensen met klassiek autisme maken slecht oogcontact
  • Hebben moeite met het zien van een ander perspectief dan hun eigen
  • Kunnen boos worden bij” plotselinge” veranderingen
  • Hebben weinig non verbale communicatie
  • Hebben moeite met lichamelijk contact
  • Willen graag alleen spelen en in groepsspelen hun eigen gang gaan, omdat samen erg moeilijk is
  • Spelen op 1 bepaalde manier met dingen. Kleurpotloden zijn om te kleuren en kun je dus niet gebruiken om mee te mini pionieren.
  • Hebben moeite met fantasie spel (rollenspelen)
  • Kunnen in paniek raken of drift aanvallen krijgen
  • Reageren niet vanuit gevoel (bij het branden aan het kampvuur niet reageren)
  • Kunnen buiten proportioneel reageren op situaties ( als er geboord wordt over de rooie gaan)
  • Hebben graag rituelen.
Asperger
  • Gebrek aan sociale vaardigheden: kinderen met Asperger hebben moeite met het aangaan en onderhouden van sociale contacten, en hebben problemen met het begrijpen van sociale regels en non-verbale communicatie (gebaren en gezichtsuitdrukkingen).
  • Eenzijdige interesses: vaak houden mensen met Asperger zich op een gedetailleerde en obsessieve wijze bezig met eenzijdige interesses, en wijden daar ook urenlang over uit. Veelvoorkomende onderwerpen zijn de tweede wereldoorlog, dinosaurussen, dieren in het algemeen, sterrenkunde of het lezen van boeken.
  • Stressgevoelig: kleine veranderingen kunnen al grote paniek veroorzaken
  • Slechte motoriek: zowel kinderen als volwassenen met Asperger bewegen vaak traag en houterig, hebben minder expressieve gelaatsuitdrukkingen en een wat vlakkere stem (monotoon).
PDD-nos
  • Hebben vaak door dat ze anders functioneren
  • Hebben wel communicatie en contact met anderen maar vaak 1 kant op
  • moeite met het maken van oogcontactkunnen veeleisend of dwingend overkomen
  • hebben moeite met omgangsregels. kunnen heel gesloten zijn tegen bekende en heel open tegen vreemde.
  • moeite met plaatsen in de tijd. Zich druk maken over iets dat een jaar geleden gebeurd is of over twee maanden pas komt.
  • moeite met het scheiden van fantasie en werkelijkheid.
  • heel veel kennis over 1 specifiek onderwerp hebben
  • te sterk of te weinig op prikkels reageren (reuk, gehoor, zicht, tast, smaak)
  • reageren en functioneren op intrinsieke prikkels
  • moeite met beeldspraak.
Handvatten

Wanneer je een Autisme Spectrum Stoornis hebt, is het prettig als je weet waar je aan toe bent en de wereld voorspelbaar is. Daarom is het goed de gemaakte plannen van tevoren te bespreken. Doe dit zo concreet mogelijk, maar weet daarbij ook zeker dat je het waar kunt maken.

Houd je aan afspraken.

Spreek letterlijk, maak geen dubbelzinnige opmerkingen.

Geef de tijd om iets te laten bezinken.

Geef tijdig aan wanneer je iets verandert en bereid het jeugdlid hier op voor

Maak geen afspraken die je niet na kan komen.