Wie neemt de beslissingen binnen Scouting Nederland?

Wat is vergaderen?

Soms komt een groep mensen bij elkaar om dingen te bespreken. Dit heet "vergaderen". In een vergadering worden vaak enkele punten besproken. Over elk punt mag iedereen iets zeggen en vaak wordt er een beslissing over genomen. Soms gebeurt dit door te stemmen.

Kinderen vergaderen wel eens, bijvoorbeeld als je met de kinderen uit de buurt wil besluiten of je nou blikkie-trap of verstoppertje gaat spelen. Volwassenen vergaderen wel eens, bijvoorbeeld op hun werk. Scoutings vergaderen heel veel.

Groepsraad

Bijna elke speltak (bevers, welpen, marala's, scouts) heeft leiding. De leiding vergadert over wat ze gaan doen tijdens opkomsten en hoe het gaat binnen hun speltak. Elke speltak is ook onderdeel van de groep, van de Kameleon Kinheim, dus bespreken ze ook dingen over de groep.

Sommige zaken gaat iedereen in de groep aan, dus dan wordt er vergaderd met alle leiding van alle speltakken. Eens in de twee maanden komt alle leiding bij elkaar om te vergaderen over de groep. Deze vergadering heet de "groepsraad". Hier wordt bijvoorbeeld in besproken of we ons gebouw willen uitlenen aan de kinderopvang.

Landelijke raad

Alle scoutinggroepen in Nederland zijn lid van Scouting Nederland, en soms zijn er dingen die alle scoutinggroepen aan gaan. Scouting Nederland heeft daarom ook zijn eigen vergadering, de "landelijke raad". Hier worden dingen besloten die voor alle scoutinggroepen gelden, zoals de leeftijdsgrenzen van de speltakken. Vaak wordt er besproken waar geld aan uitgegeven moet worden. Zo is er een paar jaar geleden besloten om Scouting iets duurder te maken om daarmee groepen te helpen die in de problemen komen (programma groepsontwikkeling).

Het zou niet zo handig zijn om daar met alle leiding van Nederland heen te gaan. Er zijn ongeveer 20.000 leiding, en als je die allemaal uitnodigd voor een vergadering zou het te druk worden. Één iemand van elke groep uitnodigen gaat ook niet, dan ben je met ongeveer 1.100 mensen. In plaats daarvan mag elke regio één of twee mensen sturen. Er zitten ongeveer 24 groepen in één regio. Er zijn 46 regio's in Nederland. Van elke regio komen er één of twee mensen naar de landelijke raad, en dat is een mooi aantal om mee te vergaderen.

Regio

Onze scoutinggroep zit bij Regio Haarlem. De regio doet niet alleen aan vergaderen, ze organiseren ook nog trainingen en activiteiten, zoals de Beverdoedag, de Welpendag, de RSW en de Splash. De mensen die dit organiseren bij de regio zijn vrijwilligers en zitten vaak ook bij een scoutinggroep. De twee mensen die namens onze regio naar de landelijke raad gaan zitten ook bij onze groep.

De regio heeft ook zijn eigen vergadering. Deze heet de "regioraad". Hierin worden beslissingen genomen over wat de regio aan gaat, zoals de activiteiten en trainingen. Er wordt ook besproken wat we vinden van de punten uit het land, zodat de mensen die naar de landelijke raad gaan dit kunnen vertellen.

Niet perfect

Er zijn op de landelijke raad dus ongeveer 50 mensen die besluiten over 1.100 groepen met 20.000 leiding en 100.000 jeugdleden. Dit gaat niet altijd goed. Het is lastig voor de landelijke raadsleden om de meningen van de 24 groepen samen te vatten. In sommige regio's wordt er helemaal niet besproken wat er zich afspeelt op de landelijke raad. In sommige groepen wordt er niet besproken wat zich afspeelt in de regio.

Bij de Kameleon Kinheim en in regio Haarlem is het gelukkig redelijk goed geregeld. En na deze uitleg weet ook iedereen wat de regioraad en de landelijke raad inhouden.