Sjoerd en

Scouting

Scouting is geen buurthuis
Ik heb een hekel aan spelletjes. Nou is de Kameleon Kinheim wel een groep waar veel spelletjes gedaan worden, maar ik denk niet dat Scouting alleen om spelletjes draait. Scouting is geen buurthuis, het is anders dan met je vriendjes op straat spelen, het is niet een potje kaarten in de kroeg. Ja, je doet veel spelletjes op Scouting, maar daar is dan wel een scouting-sausje overheen gegoten:

In thema
Veel activiteiten zijn in thema. De welpen en Marala's hebben het verhaal van jungleboek als doorlopend thema. Op kamp is er vaak nog een ander thema. De welpen waren Vikingen, bij de Marala's kwam Harry Potter op bezoek en bij de scouts had de leiding opeens geheugenverlies. Hierdoor komt de acteur in je een beetje naar boven, wordt het allemaal wat spannender, en het is een goed excuus om even gek te doen.

Afwisselend
Bij scouting is het programma heel gevarieerd. Bij het ene spel moet je samenwerken, bij het andere spel moet je creatief zijn, of juist heel slim. Dit houdt de spanning er in, maar biedt ook de mogelijkheid om veel te leren op een speelse manier. Als je heel sportief bent kom je waarschijnlijk vaak als winnaar uit de bus bij de spelletjes bij gym op school, maar bij scouting ligt dat niet zo simpel. Vaak is er niet eens een winnaar.

Uitdaging
Op scouting kom je in aanraking met nieuwe dingen. Dingen die heel leuk zijn, maar die je niet zelf uitgekozen zou hebben. Dingen die je uit je "comfort-zone" brengen, en waarvan je achteraf een goed gevoel hebt omdat je iets hebt bereikt. Ook dat is scouting: jeugdleden uitdaging bieden, spanning en sensatie aanbieden.

Normen en waarden
Bij scouting kom je niet altijd bij je vriendjes in het groepje, waardoor je ook moet samenwerken met mensen die niet je vriendje zijn. Niet alleen de populaire kinderen komen aan de beurt, en niet alleen de onderdeurtjes worden uitgekozen als lummel. Normaal met elkaar omgaan en elkaar respecteren is bij scouting heel belangrijk, en dat zie je in alles wat we doen. Scouting moet een veilige plek zijn waar je gerespecteerd wordt, en ik denk dat we een boel van die normen en waarden overdragen aan jeugdleden tijdens de activiteiten.

Ik heb een hekel aan spelletjes, maar ik vind scouting erg leuk. Het kan wel eens voorkomen dat je plezier ziet hebben in een spelletje. Dat komt dan vast door de goede scouting-saus.