Geld

Scouting kost geld. Voor de groep zijn er twee grote uitgavenposten: het gebouw en afdracht naar Scouting Nederland. Er zijn ook twee grote inkomstenposten: contributie en subsidie van de gemeente. Helaas lopen de uitgaven op en lopen de inkomsten terug, waardoor we het wat zuiniger aan moeten doen.

Huisvesting

De Kameleon Kinheim bestaat uit twee onderdelen: de groepsvereniging en de stichting. De stichting beheert de gebouwen en de groep huurt de gebouwen van de stichting. De stichting is vrij goedkoop aan de gebouwen gekomen, onder andere doordat de gemeente een deel heeft betaald. De groep betaald dan ook slechts €2000 per jaar aan huur voor allebei de clubhuizen samen. Ter vergelijking, dit betaald de regio per maand voor hun ene clubhuis. Het kost nog eens ongeveer €3000 om deze clubhuizen te voorzien van gas, water, licht, waarmee de helft van de betaalde contributies al op zijn.

Scouting Nederland

We betalen voor elk lid een afdracht aan Scouting Nederland, ook voor leiding. Deze kosten zijn de afgelopen jaren flink omhoog gegaan: in 2011 was dit €20,25 per jaar, voor 2013 betaald iedereen €26,00 per jaar. Een verhoging van 28%, nodig voor het ontwikkelen van een traject voor groepsontwikkeling. Hoewel de verhoging €5,75 per lid is, heeft dit een groter effect op de contributie omdat kinderen ook voor hun leiding moeten betalen. Leiding betaald namelijk geen contributie maar kost wel geld naar Scouting Nederland.

Subsidie

Zoals bij iedereen loopt ook bij ons de subsidie terug. De gemeente moet ook bezuinigen en is er dus minder blij mee om geld uit te delen. Het is alleen vervelend dat we nog niet weten hoeveel subsidie we komend jaar krijgen, omdat je dat pas hoort aan het einde van het jaar. Het is nog even afwachten, maar de verwachting is dat het ongeveer 20% minder is.

Contributie

We verhogen de contributie niet zomaar. Een deel van de identiteit van de Kameleon Kinheim is dat het een makkelijk toegankelijke groep is. Door de prijs laag te houden willen we Scouting voor iedereen een mogelijkheid maken. We denken echter wel dat het in dit geval noodzakelijk is, onder andere vanwege de vermindering van de subsidie en de verhoging van de afdracht naar Scouting Nederland.

Veel Scouting voor je geld

Vergeleken met andere hobbies en verenigingen is Scouting bij de Kameleon Kinheim redelijk goedkoop. Je krijgt er ook veel voor terug. Elke week zijn er tientallen vrijwilligers in touw om met elkaar een leuke opkomst te verzorgen. Hier krijgen ze geen geld voor, maar wel een boel gezelligheid, en blije kindergezichtjes. Dat is ook wat waard.