Praktijkcoach mailinglijst

Beste Thamar, praktijkcoaches,

Jammer dat er zo weinig praktijkcoaches hebben gereageerd, terwijl er op de forumdag toch wel interesse voor was. Ik vraag me wel af waarin deze mailinglijst verschilt van de Scouting Academy LinkedIn groep; daar worden ook al ervaringen uitgewisseld over Scouting Academy, heeft een mailinglijst nog wel toegevoegde waarde?

Daarnaast wil ik graag een coach-ervaring met jullie delen. Afgelopen donderdag heb ik mij zelf laten coachen bij het Coach Café op de VU, en daar ook wat coachingstechnieken afgekeken.

Er waren drie rondes: je eigen kernkwaliteiten benoemen, je droomsituatie en het maken van concrete stappen. Dus eigenlijk: waar ben je nu, waar wil je heen en wat ga je doen om daar te komen. We hebben dit bij een andere activiteit ook wel eens gedaan door cirkels op de grond te markeren, zodat je heen en weer kon lopen tussen "waar ben je nu" en "waar wil je naar toe". Er waren dan ook wat tussenstappen, die je ook kon invullen.

Je kernkwaliteiten moest je zelf invullen, maar de coach hielp je wel hierbij. Vooral door te vragen waar je een "kick" uit krijgt of wanneer je in een "flow" zit, wanneer mensen je een compliment geven, of wanneer je je ergert aan gedrag van anderen. Hier werd ook het kernkwadrant voor gebruikt. Eén coach kwam ook nog met het idee dat iedereen een blad op zijn rug doet waar anderen dan positieve dingen over hem op schrijven. Misschien een leuk idee voor een leidingweekend.

We zaten steeds met andere groepjes van drie bij een coach. Je kan dan inhaken op verhalen van anderen. Vaak herken je ook iets van jezelf in een verhaal van een ander, waardoor je weer nieuwe ideeën krijgt. Ik vond dat prettiger dan een één-op-één gesprek.

De coaches luisterden vooral, vroegen door en stelden vragen als je even stil kwam te vallen. Dit zorgde voor een inhoudelijk gesprek. Bij de praktijkbegeleidercursus proberen we dit ook de praktijkbegeleiders te leren, met name actief luisteren, en luisteren samenvatten doorvragen (LSD).

Thamar wil graag in een gesprek er achter komen of iemand een bepaalde competentie vaardig is. Als je iemand wil beoordelen moet je volgens mij een meer gestructureerd gesprek houden. Iemand beoordelen met een gesprek heet in het Engels een "competency based interview" of "behavioral interview", waarvan de STAR techniek de meest bekende is. Naast competenties achterhalen in een gesprek kan je ook vragen om het in de praktijk te laten zien (spel uitleggen tijdens opkomst) of om iets te laten zien wat de leiding gemaakt heeft (programma van een kamp).

Wij laten de praktijkbegeleiders best wel vrij hierin: als de praktijkbegeleider er vertrouwen in heeft dat een leiding iets kan, mag hij het aftekenen op de kwalificatiekaart. De praktijkbegeleider mag dus zelf weten hoe hij dit toetst, maar het is wel handig om daar handvatten voor te geven, zoals de STAR methode.

Met vriendelijke groet,

Sjoerd Langkemper