Sint Joris

Baden Powell vond dat ridders een voorbeeldfunctie hebben voor scouts. En dan niet omdat ze hoofden afhakten en dorpen in brand staken, maar om hun ridderlijkheid.

Niet iedereen met een paard en een zwaard kan een ridder worden. Ridder wordt je alleen als je door de koning of koningin tot ridder "geslagen" wordt. Net zoals Scouts worden geïnstalleerd, zijn ruiters pas ridders als ze de ridderslag hebben ontvangen.

Om de ridderslag te ontvangen en een echte ridder te worden, moet je je wel goed gedragen. Een ridder is krachtig, moedig en eervol. Hij is trouw, vrijgevig en eerlijk. Hij beschermt en helpt de zwakkeren en gedraagt zich hoffelijk.

The Knights considered their honour their most sacred possession. They would not do a dishonourable thing, such as telling a lie or stealing. They would rather die than do it. They were always ready to fight and to be killed in upholding their king, or their religion, or their honour.

In het begin was het ook nog belangrijk om te willen vechten voor je land en je geloof. Een ridder ging het liefst op kruistocht, om wat ongelovigen om te brengen. Nadat er echter wat kruistochten mislukt waren en mensen het vechten beu waren, werd het ridderschap meer een eervolle titel. Ridders waren van adel, eerlijk en vrijgevig, iemand om naar op te kijken.

Geen wonder dus dat Baden Powell wil dat we ons allemaal als een ridder gedragen. De ridders waren de scouts van toen: In the old days the Knights were the real Scouts and their rules were very much like the Scout Law which we have now.

Nadat de kruistochten waren afgelopen, was ridder nog steeds een belangrijke titel. Er werden ridderordes opgericht die niet langer vechten als doel hadden. De eerste hiervan was de Orde van Sint Joris. Sint Joris is bekend omdat hij een draak heeft gedood, en de ridders namen hem als beschermheilige omdat Sint Joris ook een ruiter was.

Omdat scouts en ridders zoveel gemeen hebben vond Baden Powell dat Sint Joris ook de beschermheilige van de scouts is, en dat we Sint-Jorisdag moeten vieren. Sint-Jorisdag valt meestal op 23 april, behalve als dat rond Pasen is. Weer een goed excuus voor een Scoutingfeestje.