Minimumleeftijd Scouting leiding

Hoe oud moet je zijn om leiding te geven bij Scouting?

Dit is te vinden in het huishoudelijk reglement van Scouting Nederland, paragraaf 5.3:

SpeltakLeidingTeamleider
Bevers1718
Welpen1718
Scouts1821
Explorers2021

In het functieprofiel van bevers, welpen en scouts staan echter andere leeftijdsgrenzen: 18 en 21. Céline Blom van Scouting Nederland zegt daarover:

Dat is inderdaad een beetje verwarrend. Het idee is dat je minstens 18 moet zijn voor leiding. Alleen is dat nog niet aangepast in het huishoudelijk reglement, dus het mag wel, maar we bevelen het niet aan.

Wat als je jonger bent?

Niet alle groepen houden zich aan de leeftijdsgrenzen van Scouting Nederland. Die groepen hebben dan leiding die jonger is. Deze leiding kan (en moet) al competenties verwerven voor de kwalificatie, maar ze kunnen nog niet daadwerkelijk gekwalificeerd worden.

We houden als regio Haarlem de leeftijdsgrenzen van het huishoudelijk reglement aan, dus 17 jaar voor bevers- en welpenleiding. We vinden dat je wel al competenties kan (en moet) halen voordat je deze leeftijd hebt bereikt, maar je kan dan nog niet gekwalificeerd worden.

Martijn Nas, programmamanager van Scouting Academy zegt daarover:

In [de vorige alinea] verwoord je het helemaal oké. Als Scouting Academy willen we het liefst dat 16-jarigen eerst nog genieten van het spel i.p.v. al belast te worden met leiding zijn, maar daar staat niets over in het [Huishoudelijk Reglement] van [Scouting Nederland]. Dus je kunt al beginnen kwallificeren kan voor [Bevers] en [Welpen] pas van af 17 en [Scouts] vanaf 18 en Explorers en Roverscouts pas vanaf 21.