Leidingweekend 2006

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal

Het idee van een leidingweekend is waarschijnlijk eens bedacht om de leiding van de groep dichter bij elkaar te brengen. Tenslotte zijn we toch één groep en zijn de mensen de op leidingweekend komen toch een beetje zoals jij: gek genoeg om elke week een groep kinderen bezig te houden en er ook nog lol in te hebben. Maar een leidingweekend is meer dan een uitje met je collega’s, omdat je veel van de andere leiding al beter kent dan je eigenlijk zou willen. De meesten zitten namelijk al enkele jaren bij de groep en dan kom je elkaar nog wel eens tegen.

Na de opkomst op zaterdag gingen we op weg naar ’t Harde, bij Nunspeet. Daar bevind zich het goed verstopte terrein van de Gustaaf Adolf groep, met erg goed verstopte drempels op de weg er naar toe. We stuiterden lekker over de weg in de bus van Paul en streken in het gras neer. Na een biertje werd er een maaltijd van de lokale Chinees verorbert.

Na het eten waren er nog wat bakken Chinees over en Quinten en Vincent vonden het leuk deze op te stapelen. “Na het eten Lego-en we altijd.” Toen de hele stapel omviel (en Rob hem niet kon tegen houden) hadden ze het oud-Hollandse spelletje bami-rapen herontdekt.

Na het eten moest er natuurlijk koffie zijn, Daar zorgden Captain Coffee en zijn sidekick Bonemaster wel voor. Dit ge-oliede team had al snel een plan van aanpak opgesteld om iedereen zo snel mogelijk van koffie te voorzien. “Ik kom op voor de niet-wakkeren in onze samenleving,” aldus Captain Coffee.

Tijdens de koffie werd er wat gepraat en kwamen er wat Triviant vragen opborrelen, waarbij ik iedereen probeerde te betrekken in het oplossen van moeilijke en nutteloze vragen. Hierbij de antwoorden. Met de volgende nutteloze weetjes verliest u nooit meer een potje Triviant:

Bernard Hinault (1954) was één van de vijf wielrenners die de Tour de France vijf keer wist te winnen. “De Das”, zoals hij ook wel genoemd wordt, zit tegenwoordig in de organisatie van de Tour.

Gustaaf Adolf (1906-1947) was de kroonprins van Zweden. Na een bezoek aan Juliana en Bernhard, stortte zijn KLM-vlucht neer in Kopenhagen op de weg naar Stockholm. Alle inzittenden kwamen om het leven.

De Amerikaan Tom Simpson kwam in 1959 naar België om een beter wielrenner te worden. Hij won enkele klassiekers. In de Tour de France van 1967, in de dertiende etappe op 13 juli, overleed hij door de gevolgen van uitputting en amfetaminen tijdens de beklimming van de Mont Ventoux.

Argentinië-Ivoorkust werd 2-1. De vraag “Hoe gaat het met Argentinië” met betrekking op voetbal was natuurlijk een strikvraag, omdat op dat moment de wedstrijd nog niet begonnen was.

’s Avonds gingen we in groepjes het bos in om spullen te zoeken die de organisatie daar had achter gelaten. Door het type spel herken je vaak hoeveel ervaring en zin de organisator heeft: dit spel kostte weinig moeite om voor te bereiden en hield ons lang bezig. Een soort “wat vind je in het bos” waarbij er ook echt iets te vinden is.

Vervolgens moesten we ook nog een toneelstukje verzinnen met de dingen die we in het bos gevonden hadden. Later bij het kampvuur mochten we het uitbeelden, Bij een ander groepje werd Jambers geïmiteerd door Pascal en natuurlijk hoorde daar ook een typisch Jambers-verhaal bij. Dus Dingetje en Pukkeltje deden allerlei vreemde dingen met een kaart van Almere, een bank, een krat bier, een nooduitgangbordje en een wasknijper.

Na de voorstellingen werd er nog wat gepraat bij het kampvuur, om daarna weer kort naar bed te gaan.

De volgende dag werd gebruikt om te ontspannen en op te ruimen. 's Middags is iedereen weer op tijd thuis om de volgende voetbalwedstrijd te zien. Het leidingweekend zit er al weer op en iedereen kan er weer een jaar tegen.