Pietenopkomst

Zaterdag 4 december was het Zwarte Pietenopkomst. Sinterklaas was in het land en had enkele afgezanten naar het clubgebouw van de Kameleon-Kinheim gestuurd. De kabouters en welpen hadden daar samen opkomst, ter gelegenheid van dit feestje.

Ik ben tegenwoordig de evenementencoördinator van de KK. Eerst nam Bart Gerritsma deze taak op zich, maar die is vanwege zijn werk naar Australië. De evenementencoordinator organiseert het overvliegen, de Pietenopkomst, de kerstopkomst en andere evenementen.

Ik kreeg niet echt een introductie hoe ik het aan moest pakken. Ik had ook niet eerder een Pietenopkomst meegemaakt, dus ik wist niet hoe het er uit moest zien. Gelukkig wist de commissie dat wel.

Uit elke speltak wordt iemand gekozen voor in de commissie. Deze leiding helpt mee met organiseren, en vertegenwoordigd zijn eigen speltak in de commissie. Eventueel kan iemand uit een commissie nog zijn taken verdelen onder zijn leiding team, maar daar verschillen de inzichten een beetje over.

De leden uit de Pietencommissie hadden goed hun best gedaan: er waren brieven gemaakt, Pieten geregeld, koek en pepernoten gekocht en draaiboeken uitgewerkt.

We begonnnen de opkomst met Sinterklaasliedjes maken, maar al snel kwamen er Pieten binnen stormen die iedereen bekogelden met pepernoten. Toen de rust was teruggekeerd vertelden de Pieten dat ze een fout hadden gemaakt. In plaats van cadeautjes voor de kinderen hadden ze per ongeluk stoombootonderdelen ingepakt, en verstopt in de buurt van het clubhuis. Ze hadden opgeschreven waar de pakjes ongeveer lagen. Gelukkig wilden de kinderen wel helpen om de stoombootonderdelen te zoeken.

Toen alle pakjes gevonden waren bleek er voor de kinderen ook nog iets te zijn: "We zijn hier niet helemaal zonder lege handen naar toe gekomen", zei Piet. Voor de kabouters waren er armbandjes en bellenblaas en voor de welpen waren er elektrische insecten. Een echt welpencadeau.

Nadat de Pieten vertrokken waren gingen we nog even naar buiten, om in de sneeuw te spelen. De kinderen werden opgehaald en de leiding veegde nog even een laag pepernoten uit het welpenhok.