Etakdiner

Rouwadvertentie:

Na een bewogen leven is te vroeg van ons heen gegaan:

Giuseppe Zanetti

Hij leidde met verve de famiglia Zanetti. Niet alleen op persoonlijk maar ook op zakelijk gebied, waar hij uitmunte in het ontwijken van de arm der wet. Giuseppe is enkele weken geleden onder verdachte omstandigheden om het leven gekomen.

Dit melden u:

• Marleen, zijn ex-vrouw
  • Valentino, zijn partner
  • Les Vegas, zijn studievriend
  • Berlusconi, zijn butler
  • Christo en Robertini, zijn zonen
  • Fredo en Don, zijn zakenpartners in de opruimindustrie
  • Giovanni en Mila, zijn zakenpartners in de modeindustrie

De herdenkingsdienst vond plaats op vrijdag 19 februari, op het landgoed "Il Bivaco".

Als inspecteur van de Caribinieri ben ik geinfiltreerd in de maffia-familie Zanetti. Ze Zanetti's worden er van verdacht soms hun zaakjes te laten opknappen door Sylvio (Bart), die korte metten maakt met iedereen die de Zanetti's een duimbreed in de weg licht. Om hiervoor bewijs te verzamelen, en om de illustere dood van Giuseppe op te helderen, was ik aanwezig op het diner ter nagedachtenis van Giuseppe.

Die avond zit er een groot en gemeleerd gezelschap aan tafel. Mijn broer ... (Sander) zit naast me, met een verdacht attachekoffertje. Aan de andere kant zit Don ... (Marijn), de Godfather. Daarnaast weer zit Valentino (Pascal), de homofiele fitnessleraar die net zijn eigen fitness-DVD op de markt heeft gebracht.

Een gemeleerd gezelschap met allemaal hun eigen persoonlijkheid, want ten slotte heeft iedereen een e-mail gehad met de beschrijving van zijn personage. Als iedereen zit legt Pastoor Fransisco (Frank) uit hoe de avond zal verlopen. Er zal een degelijke Italiaanse maaltijd worden opgediend en na elke gang worden de personages van nieuwe informatie voorzien, middels een briefje wat alleen dat personage mag lezen. Hier staat bijvoorbeeld een opdracht op, of informatie over één van de andere karakters. Met deze informatie moet je proberen te achterhalen hoe Giuseppe toch zo vroeg om het leven heeft kunnen komen.

Na het voorgerecht gaat het nog rustig. Personen worden geïntroduceerd, er wordt wat informatie uitgewisseld. Mensen proberen zich in te leven in hun rol. Ik probeer indruk te maken op de Don en krijg dan ook een klusje van hem: het gerucht gaat dat zijn dochter zwanger is, maar het is onbekend van wie. Dochter Carmen wordt zeer waarheidsgetrouw gespeeld door Marjolein, die inderdaad wel een buikje heeft. Maar Carmen blijft volhouden dat het van te veel cannelloni komt. Die neemt ze ook als ontbijt en daarom is ze 's ochtends oook altijd zo misselijk.

Na het hoofdgerecht (pasta) komt er nog veel meer informatie boven tafel. Er hebben mensen nog gepokerd met het slachtoffer, de zoon van het slachtoffer blijkt een relatie te hebben met een 45 jaar ouder model, de buurman klaagt over de feestjes, de ober doet een boekje open over de dochter van de Don, de "klusjesman" zoekt een andere betrekking, de belastingadviseur heeft vertrouwelijke informatie en Valentino de homo kon Giuseppe gelukkiger maken dan zijn ex-vrouw. Gelukkig hebben we inmiddels ook pen en papier gekregen, zodat we al deze gebeurtenissen kunnen opschrijven in onze poging om de moordenaar te achterhalen.

Het toetje (Tiramisu) smaakt goed, maar ontketent ook een stroom van nieuwe gebeurtenissen. Er komt zo veel nieuwe informatie in het spel dat het een beetje chaotisch wordt. Eén voor één komen alle personages met nieuwe feiten boven tafel. Sylvio de huurmoordenaar wil toch liever op ballet, studievriend Les Vegas bleek Giuseppe eigenlijk helemaal niet te kennen en de vader van het kind van Carmen stapt eindelijk naar voren om haar ten huwelijk te vragen. De scriptschrijvers hebben niet stil gezeten.

Dan is het eindelijk mijn taak, als inspecteur van de Caribinieri om het gezelschap tot orde te roepen. Ik vraag ze om de naam op te schrijven van de persoon die zij het meest verdenken. Vervolgens gaan we het gezelschap rond en licht iedereen zijn antwoord toe.

De naam van zoon Christo kwam het meeste naar voren en hem hebben we dan ook gelijk (na de afwas) in de cel gegooid. Het gerucht gaat echter dat niet hij, maar zijn 45 jaar oudere vrouw Mila (Nienke) de arme Giuseppe heeft vermoord, omdat ze zijn mode-imperium zou erven. Het had dan ook niets te maken met de pokertafel, de zwangere Carmen, de homo-vriend of de balletlessen.

Het was een gezellige avond waar we allemaal onze creativiteit kwijt konden in onze rollen. Doordat we steeds een stukje nieuwe informatie kregen, had je steeds een iets andere opdracht en bleef het spannend. En ten slotte hebben we ook nog een moord opgelost.