Wat is scouting?

Scouting is de grootste jeugd- en jongerenvereniging van Nederland. Scouting is niet alleen een afwisselende en leuke vrijetijdsbesteding: naarmate je als jeugdlid ouder wordt neemt je zelfstandigheid toe en de begeleiding neemt af. Scouting is zo veelzijdig dat bijna elke denkbare activiteit een Scoutingactiviteit kan worden. Het is niet alleen leuk, je leert er ook nog veel. Bijvoorbeeld organiseren, samenwerken of leidinggeven. Iedereen tussen de 5 en 23 jaar oud kan jeugdlid van Scouting zijn. Geloof, huidskleur, afkomst of opleiding doen er niet toe. Ook een handicap hoeft geen bezwaar te zijn om een actieve scout te worden. Er zijn in ons land 1300 Scoutinggroepen. Behalve jeugdleden hebben al die groepen leiders en leidsters, niet-direct leidinggevenden, en natuurlijk ook een bestuur.

Geschiedenis Stanleygroep

De Stanley-groep is in maart 1961 opgericht door de heer en mevrouw Stoel. De eerste opkomsten van de verkenners en de welpen werden gehouden in de woonkamer en later in een boerderij. Totdat de Stanley-groep in 1968 haar eerste blokhut kreeg in het gemeentebos. Met de jaren kwamen er meerdere speltakken, eerst de Rowans, vervolgens de Kabouters en later de Padvindsters en de Sherpa’s. De stam maakte de groep tot slot compleet. Door het groeien van de groep werd de behoefte aan ruimte ook groter. Noodlokalen werden bij de blokhut geplaatst om alle speltakken ruimte te geven. In 1989 is met veel hulp van ouders en leiding de huidige blokhut gebouwd. Deze blokhut geeft elke speltak een eigen ruimte en een eigen gezicht. De laatste jaren heeft de groep een constante grootte van ongeveer 110 leden.

Uniform

Scouting is een uniform dragende vereniging. Het uniform bestaat uit een scoutingblouse, die per speltak verschilt, en een das met een schotse ruit (de MacDonald das). Op het uniform zitten ook een aantal insignes, de belangrijksten zijn de naam van de groep (deze krijgen kinderen tijdens de installatie), Het installatieteken (witte met lelie en touw) en het speltakteken. Wij hebben ook een groepstrui deze kan je bestellen met je eigen naam erop. Kinderen kunnen insignes verdienen, bij o.a. een insigne-opkomst of meedoen aan een regio-activiteit.

Nieuwsgierig

Je mag drie keer komen kijken. Bevalt het van beide kanten, dan ga je vanaf dan contributie betalen en word je ook geïnstalleerd als lid van onze groep. Je hebt dan ook een uniform nodig. Als je komt kijken kan je makkelijke kleding aan doen, die tegen een stootje kan en vies mag worden.
Helaas zitten sommige groepen aan hun maximum aantal leden, wat betekent dat je niet zomaar lid kan worden. Het is zeker de moeite waard om even te bellen of mailen om even te informeren.

Contributie

De contributie is op dit moment € 12,- per maand per kind en wordt via automatische incasso geïnd per twee maanden (€ 24,-)

Daarnaast zijn er nog kosten voor verschillende kampen zoals zomerkamp, NPK, maar ook weekenden